Bredband och TV
Bredband från Ownit
I avgiften till föreningen ingår kostnaden för bredband från Ownit. Enligt föreningensavtal med Ownit, skall fiberkonvertern leverera bredband med en hastighet av upp till 1 Gb/s.
Vid eventuella problem med Ert bredband kontakta styrelsen i första hand. Ansvarig för bredbandet inom föreningen har kontakt med reparatör som hjälper till vid problem. Föreningen har inget serviceavtal med Ownit och det är ofta dyrare och tar längre tid via Ownit.
Inkoppling av egen utrustning:
Alla fastigheter har en fiberkonverter installerad och till den kopplar man in en nätverkskabel som sedan ansluts till en dator eller router (WiFi-router). Routern behövs endast om flera enheter skall använda internet eller om man vill använda trådlös uppkoppling från datorn. För att kunna utnyttja maximal hastighet måste både nätverkskabeln och router eller datorn stödja minst 1 Gbit hastighet, annars blir dessa en flaskhals.
Om Ni använder trådlös koppling från WiFi-routern till datorn så blir hastigheten betydligt lägre, hur mycket lägre beror på både routern och enheten som kopplar upp sig. Är Ni normalanvändare av internet så brukar hastigheten räcka i alla fall.
Historia:
Bredbandet blev klart i oktober 2012. Alla hus fick en fiberkonverter monterad i närheten av hallen och hastigheten var 100 Mbit/s. Under våren 2021 uppgraderades föreningens nät, alla fiberkonvertrar och fiberswitchar i området byttes ut mot nya. Samtidig höjdes hastigheten till 1 Gb/s.
Ownit har en egen hemsida med intressant information. www.ownit.se
Tillfälliga driftproblem?
Aktuell information om eventuella driftproblem hos Ownit fås på telefon 08 – 525 07 300, eller via deras hemsida. Kontakta dock inte Ownit vid behov av service, se ovan.
Kabel TV från Tele2
I avgiften till föreningen ingår ett visst utbud av digitala kanaler från Tele2. Vilka kanaler som ingår fås via Tele2s hemsida.
Man får inte själv göra några ingrepp i kabel TV-anläggningen. Det kan resultera i störningar i bildkvaliten hos dig, men även hos dina grannar. Mer information kan du få från ansvarig i styrelsen.
Driftproblem?
Föreningen har ett serviceavtal med Tele2, de sköter allt som har att göra med anläggningen. Aktuell information om eventuella driftproblem fås på deras hemsida.
Har ni och övriga på gården fått sämre TV bild kan det bero områdets linjeförstärkare, det finns en per gård. Hör av er till styrelsen, om TV bilden blir betydligt sämre.